J U S T S M I L E

ENTRY ABOUT BFF PHOTO FACEBOOK TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW

Nikah Gatung

Assalamualaikum..hye peeps! apa habaq ? terasa macam dah lama pula tak update story..*lamalah sangat..*
Uk entry kali ni scha na sharing sikit tentang tajuk "Nikah Gantung"..
Well..ofcourselah korang sukakan pasal entry nak kawin-kawin ni..ah ! jangan nak menipu..manusia..normalahkan..semuanya ada nafsu nak kawin..cuma malu-malu kucing je tukan..hehehe
So..korang tahu tak makna @ maksud nikah gantung? mungkin ada segelintir yang tahu dan mungkin ada yang tidak..so jom kongsi ilmu..
For your information..nikah gantung dalam bahasa arab nikah gantung dipanggil "Nikah Khitbah" ia adalah pernikahan seperti yang lain..cuma selepas nikah pasangan tu tak boleh tinggal sebumbung..dan si suami tak wajib bagi nafkah zahir batin..maksudnya si isteri masih dibawah tanggungan ayahnya sehinggalah keluarga pihak perempuan menghantar anak perempuannya itu ke rumah keluarga lelaki..
Kalau nak bercerita tentang istimewa nikah gantung..ofcourselah banyak keistimewaanyakan ?? antaranya pasangan ni boleh keluar bersama-sama..berpegang tangan..berpelukan dan sebagainya kerana mereka adalah suami isteri..tetapi...ualang ayat.."tetapi" sekiranya mengandung..anak itu adalah anak yang sah..cuma si suami wajib bagi nafkah zahir..dan dah tak jadi lagi nikah gantung..dah jadi suami isteri yang biasa-biasa korang lihat sekarang..contoh paling terdekat..macam mak ayah korang tu..dah duduk serumah..ayah korang pulak cari nafkah untuk mak korang..haa ingat tu ye..
Actually..nikah gantung ni..menghalalkan apa yang haram..alarr..bak kata pepatah budak zaman sekarang ni "couple halal" ..
Nikah gantung ni bukan nikah yang perlu disembunyi bahkan kita perlu di hebohkan pada umum bahawa kita telah pun berkawin..jadi tidaklah timbul isu fitnah di situ..*melainkan kalau orang tu jenis kaki fitnah..*
Haa mesti ada yang tertanya-tanya..siapa yang sesuai dan layak untuk nikah gantung...kan?
Baik..nikah gantung ni amat sesuai bagi mereka yang masih belum "berkemampuan" dalam kewangan..atau yang masih "belajar"..atau masih "belum" mendapat kerja....masih dalam unversiti..haaa dekat sinilah keistimewaannya tu !! *haa apa lagi...p lah habaq kat ibu abah angpa cepat..* hehehe
Tetapi sebaik-baiknya lebih baik nikah gantung dulu..semuanya akan bertukar pahala..bila dah mesej-mesej..berpegang tangan nak buat apa je..tak ada orang nak marah..nak halang..semuanya akan bertukar menjadi pahalakan?? siapalah tak nak cari pahala..lagi-lagi benda besar macam tu..semuanya nak pahala free..mak abah korang pun dapat pahal taw ??jadi eloklah di fikir-fikirkan..hehehe..
So entry kali ni sekadar kongsian ilmu..tak salahkan??if ada salah pape mohon tegur @ tinggalkan komen korang ye..hmm.. maybe sampai sini jelah..nak taip panjang-panjang.. malas pula rasa nak mengarang lelebih..hihi so bye bye..
 Lots of love,
scha..